dilluns, 6 de juny de 2011

El petit Koala es queda sol

Hola a tothom! Aquest és el conte que n'Esther i jo vam maquetar amb plastil·lina i materials naturals per treballar LA POR a una classe de P-3. És un conte del CD Emocions i Sentiments de Totsona escrit per l'Eulàlia Canal, i amb una cançó de na Dàmaris Gelabert.
L’emoció primària que nosaltres treballem amb aquest conte, com ja he dit, és la por. Aquesta està caracteritzada per un model sistemàtic de canvis corporals i certes conductes (la fuita i l’ocultació). La por ens posa en situació d’alerta davant un perill i ens serveix per autoprotegir-nos, tot garanint així el benestar físic i psíquic.
La por ens serveix per enfrontar-nos a situacions difícils si no es viu com una cosa negativa. Llavors. Quins poden ser els aspectes positius de la por? És una emoció que protegeix, motiva i socialitza, ja que promou la prudència i posa en alerta a l’individu d’un perill potencial que implica, doncs, mobilitzar les capacitats de reacció.
En la nostra cultura es sol reprimir la por i això fa que es pugui convertir en una fòbia o terror.  Es considera com una cosa vergonyosa que fa ser dèbil i covard. Acosneguim així crear por de tenir por. L’estrés que això pot generar radica més en la interpretació cultural que no pas en el perill real.
Depenent del progrés evolutiu de l’infant es desenvoluparan diferents pors. Nosaltres destacam aquelles pròpies del segon cicle d’infantil:
-   Cap als dos anys apareix la por a la fosca que pot ser freqüent fins els nou anys. Anar a dormir s’assimila a un càstig. Al principi les pors que sorgeixen són de separació, de solitud, d’éssers malignes, pel neixament d’un germanet, etc. Com ja hem dit, es reprimeix la manifestació de la por (plorar, cridar, amagar-se…). Això fa que no es vulgui reconèixer la por com a tal i el que la provoca. Per això que els agents de la por són més imaginaris i simbòlics.
Algunes de les estratègies que podem emprar per mostrar a identificar aquesta por són:
- Posar nom a les situacions de por; 
- Conviure amb la por i no negar-la, d’aquesta manera aprenem a identificar-la i conèixer els nostres límits;
- Tothom té por a alguna cosa, per molt valent que un sigui. Això desmitifica la covardia.
- Ens ajuda a ser prudents. 
Hem creat una sèrie d'activitats relacionades amb el conte, ja que ajudarà a prevenir la por a altres fillets/es de l'aula, ja que qualsevol infant de tres anys és vulnerable en qualsevol moment a tenir por, perquè ha nascut un germanet, perquè s'ha mort un familiar, etc. i és natural a nivell evolutiu. Tal i com diu Sílvia Palou (2004:116) “Alrededor de los dos años: aparece el miedo a la oscuridad y puede continuar siendo frecuente hasta los nueve años. La hora de ir a dormir se asimila a un castigo, al fin de la diversión y al inicio de los miedos como la separación, la soledad, los seres imaginarios y malignos, etc”.
Hem escollit aquest conte perquè no tan sols el podríem explicar, sinó que també existeix la possibilitat d'escoltar-lo amb àudio i acompanyat d'una cançó. El conte pertany al CD “Emocions i sentiments”, producció de TotSona, que a més d'aquest conte en té  d'altres per treballar altres emocions diferents: la mort, la vergonya, compartir, saber perdre... Per tant és un recurs exel·lent a l'etapa d'infantil, ja que totes aquestes emocions hi afloren. La música, que és un llenguatge universal, ens ajuda també a connectar amb el nostre món emocional interior i obrir-nos a l’exterior. El ritme i el moviment ajuden a expressar físicament emocions i sentiments i a establir vincles afectius amb les persones d’un entorn proper.
Hem decidit crear el conte amb paper, per a què també sigui accessible a l'aula i qualsevol fillet se'l pugui mirar. A més, la història tracta d'un animal salvatge i ens va ideal, ja que som la classe “ELS ANIMALS SALVATGES”.
Per fer-lo, hem creat una maqueta amb elements naturals (branquetes, canyes, fulles, pedres, escorça...) que recreen un bosc de bambú i els personatges el hem fet de plastil·lina, ja que crida molt l'atenció. L'hem maquetat tipus conte a tamany A4 de cartolina, perquè sigui manejable. Una volta imprès a color, hi adjuntarem un CD amb el conte i la cançó, perquè cada setmana un fillet se'l pugui endur a casa i escoltar-lo i mirar-lo amb la seva família. El que sí poden tenir tots és una còpia de la partitura i la lletra de la cançó per quedar-se-la.
Llavors, hem pensat una sèrie d'activitats relacionades amb la por per tal que la cosa no sigui superficial i aprofundim en el tema. Aquestes són:
· La caixa viatgera de la nit: és una caixa que tindrà unes instruccions de com s'empra i el que ha de tenir. Anirà passant per cada família de cada infant i cada un ha contribuir amb un objecte relacionat amb el tema. Així, aconseguim l'implicació i la participació de les famílies en el projecte. La caixa sortirà de l'aula amb un primer objecte i anirà rodant setmanalment. Quan torni a l'aula, hem de revisar que tot sigui adequat i estigui en condicions pel proper infant.
·Sessió d'ensurts: Pensem que seria divertit aprendre a fer ensurts. Per això hem planificat unes sessions per fer-ne a l'aula, al pati o a psicomotricitat. La finalitat és que aprenguin a canviar la mirada cap a la por d'una manera lúdica i divertida.
·Ambient “de la nit”: la idea és crear a l'aula un espai sense llum i tancat per oferir la possibilitat d'estar a les fosques, estar en la intimitat, de contenció per posar-se a prova. A dins l'ambient podem tenir focus de diferents colors que fan sorgir a l'infant nous coneixements sobre el seu cos que potser desconeixia o des d'una altre perspectiva. També hi ha coixins i teles per relaxar-se, llenternes per jugar amb la llum i fer ombres, contes relacionats amb la por i el que hem treballat a classe, i estrelles fluorescents que s'il·luminen en la foscor.
Mitjançant aquest conte i les activitats posteriors, pensem que els infants poden desenvolupar capacitats com: 
- Enfrontar-se a la por i reconèixer-la com a font de coneixement d’un mateix. 
- Conèixer les diferents situacions en què pot aflorar la por i per què 
- Canviar la mirada i veure la por com una emoció normal, freqüent i habitual i emprar-la com a recurs expressiu i d’identificació d’allò que els posa en alerta i conseqüentment ser prudents.
- Aprendre que la por es supera i que no dura per sempre encara que pot tornar a aparèixer. Això no implica, però, una cosa negativa. Tot el contrari, vol dir que són humans i saben reconèixer les emocions i ens podem enfrontar a elles.
- Conèixer el món de la nit i de la foscor i no pensar que és un càstig, sinó que pot ser una cosa meravellosa i màgica que ens ajuda a desenvolupar la creativitat i la simbologia cultural.
- Aprendre que hi ha diferents animals que viuen de nit i tot i que nosaltres, tot i que som animals de dia, no hem de tenir-lis por i els hem de respectar i conèixer.
Tant el conte del Petit Koala com les activitats que hem dissenyat estan adaptades a la diversitat de l’alumnat i les seves capacitats. Des d’un primer moment hem considerat essencial elaborar una activitat en que tots puguin participar i les seves famílies també i a través de la qual puguin extreure una experiència positiva i enriquidora i donar-los peu a xerrar de les emocions i a estar una estona junts. Tot i així, si hi hagués algun infant amb una altra necessitat puntual, es podrien fer les adaptacions necessàries i convenients, ja que el nostre projecte és obert i flexible i no tenim cap més pretenció que ajudar-los a superar els entrebancs amb els que es troben en l’aprenentatge del coneixement d’un mateix.  
També es tracta d’un recurs que podem utilitzar per a treballar altres situacions pròpies de l’aula. Les emocions formen part del dia a dia de l’aula i del dia a dia de l’infant i molts cops aquestes s’han de treballar per tal d’ajudar a expressar-les i a resoldre-les i tenir recursos suficients també per entendre i ajudar als altres.
Esper que us agradi!!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...