dissabte, 31 de març de 2012

BONES PRÀCTIQUES EDUCATIVES 0-3 ANYS

Compartir experiències educatives amb els altres és un fet 100% enriquidor: fa que la resta dels docents provem coses noves amb els infants, que perdem la por a experimentar, a sortir-nos de la nsotra rutina, que mostrem els processos d'aprenentatge dels petits però també dels grans (dels docents) i a veure positivament que qüestionar-se la pròpia pràctica educativa, les rutines, ... no és res dolent, al contrari. Que les altres persones ens poden ajudar a construir pràctiques educatives millors a través dels seus comentaris, a través de la seva documentació,... és a dir, hem d'aprendre a acceptar la crítica i reflexionar sobre el dia a dia per millorar.
Us presentaré tres pràctiques educatives de El Safareig, un lloc de Txec.cat (http://www.xtec.cat/~ccols/) per intercanviar experiències educatives amb infants de 0-6 anys.


La primera que us presento és "L'aigua" (http://www.xtec.cat/~ccols/intercan/martorell/martoaigua.htm) una experiència que es va dur a terme a la Llar d'Infants Municipal Pont d'Estels de Martorell. L'aigua és un element natural i vital per nosaltres: és salut, higiene, necessitat, però també és JOC! A l'estiu quan anem a la platja el que podem observar és amb la plenitud que els infants juguen amb l'arena, amb la mar... O com faig jo amb les meves filles: omplir la pica de la cuina amb aigua i posar-les a dins per a què juguin i experimentin mentre jo faig el dinar!
Doncs aquesta escoleta es va plantejar perquè no poder seguir jugant i experimentant amb l'aigua durant l'hivern. I van introduir en aules de P1 i P2 com activitat quotidiana un parell de pots grans de plàstic resistent i transparents amb aigua i al costat unes paneretes amb objectes variats: pedres, fulles, espelemes.... En poc temps, els petits van aprendre a dir surar, enfonsar, flotar, nedar... no us sembla meravellós? Sempre pensam en què no s'han de banyar a l'hivern, que els haurem de canviar, que hi haurà aigua per tot, que serà un desastre... aquesta experiència ens demostra que hem de confiar més amb el fillet i les seves capacitats per cuidar el material i experimentar amb cura, tot aprenent un vocabulari específic i treballant àrees del currículum com coneixement de l'entorn.

La següent experiència "Fer d'observadors de l'ambient" (http://www.xtec.cat/~ccols/creativitat/observar/observar.htm) que neix arran de l'exposició "L'occhio se salta il muro" que es va fer a Barcelona el 1984 com a mostra d'un treball pedagògic per a infants a Reggio Emilia, Italia. Com diu Loris Malaguzzi "Algú ha escrit que l'ambient ha de ser una espècie d'aquàrium que reflecteix les idees, la moralitat, les actituds, les cultures de les persones que hi viuen". És a dir: l'espai no tan sols és allò físic, és també un reflexe del que s'hi viu. És per això que és important cuidar-lo, per tal de crear llocs rics que permetin múltiples interaccions entre les persones. Cal crear també ambients intencionats per tal d'aquirir també nous aprenentatges i noves expeiències o relacions.
M'agraden les qüestions que plantejen: hi ha coses que us emportarieu a casa? Alguna cosa motiva que us aturau a mirar? Us acull un sofà per intercanviar, per relacionar-nos? I la il·luminació? Què pengem? Per a qui ho pengem?... Els espais també han d'explicar coses: han de posseir la personalitat d'una escola! Dels docents, dels infants, dels processos d'aprenentatge, de les vivències, de la seva olor, dels pilars de l'escola, dels drets dels Infants, de les famílies... i és que les parets també parlen!!!

La tercera experiència és diu "La Llum" (http://www.xtec.cat/~ccols/elements/llum/llum.htm), tal i com ho descriuen ells mateixos: "donar un tractament pedagògic de la llum, vol dir donar als infants una lupa de gran augment per mirar, trobar i prendre consciència del petit detall de les coses [...] la possibilitat de capturar la llum de l'instant... ric de fenòmens naturals i de fets que ens aporta l'herència de la nosra cultura, i màgic, ple de creativitat i d'evolució". Tots hem jugat alguna vegada a fer figures amb les mans projectades amb ombres, hem vist ombres xineses, hem creat algun calidoscopi o com Peter Pan, hem jugat a encalçar la nostra pròpia ombra.
Si cliquem a les pestanyes ens donen més informació de les diverses experiències, materials, jocs, projectes que s'han fet... que ens poden ser molt útils en el tractament pedagògic de la llum.
Crec que també és una bona experiència per perdre la por a la foscor, a la nit... Ens pot servir perfectament per treballar aquesta emoció primària que molts petits pateixen en els seus primers anys de vida. No hem d'oblidar que cal treballar les emocions en qualsevol experiència educativa per tal de començar a dotar de resiliència als infants.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...