dimarts, 29 d’octubre de 2013

Som un fillet del cel. Què necessit de tu (adult)?

El passat mes d'Octubre vaig començar el meu primer MOOC (Massive Open On-line Course) a la universitat Australiana Open2Study. És un curs sobre el desenvolupament infantil de 0-5 anys. És un curs entenedor i fàcil de seguir (evidentment és en anglès); però no tan sols tracta el desenvolupament a nivell cognitiu i físic. Es cerca a través dels 4 mòduls (un per setmana) mostrar el món de l'infant (the world of the child), pertànyer a (belonging), la indentitat, ser (being) i finalment esdevenir (becoming). En resum, com ajudar a l'infant a ser capaç de fer les coses, de crear solucions i conviure en una comunitat i ser resilients i optimistes. 
Especialment m'ha agradat un dels vídeos de quan una de les professores exposa de manera senzilla el que l'infant (segons l'etapa evolutiva) necesita de l'adult. Us penj el vídeo on hi ha aquesta exposició clara i breu. Per jo ja és un pilar bàsic en el meu aprenentatge com a docent. 
També us deix la traducció, don't worry! 

Què necessiten els fillets del cel i els fillets petits i en edat preescolar de nosaltres com a adults?

Així que som un fillet del cel.
Què necessit de tu? Bé, necessito que estiguis aquí per mi, perquè jo depenc de tu. Quan parlotetj en veu alta, necessit que venguis a respondre’m. Necessit que em sintonitzis, perquè necessit que entenguis si tenc gana o si estic cansat o si tenc mal. Realment necessit que m'estimis, perquè, com puc desenvolupar l'autoestima si no m'estimes i em mostres l'afecte que hi ha tan vital pel meu benestar? I també necessit que interpretis les coses per a mi. Si em duus a alguna banda i em lliures a una altra persona, xerra amb ella sobre el que necessit. Intenta explicar-los per què estic plorant, per la qual cosa quan hagis partit em sentiré segur i recolzat fins que tornis de nou.

Així que som un fillet d’un any.
Què necessit de tu? Bé, necessito que m’entenguis, perquè puc entendre molt més del que puc dir. Però a vegades necessit que ho interpretis per a mi. Així que si dic “Bup”, realment estic tractant dir sobre el gos que vaig veure al parc ahir, i necessit que tornem a través d'això i m'ajudis a trobar el llenguatge per explicar-ho. Necessito que siguis pacient amb mi, perquè jo no puc controlar a mi mateix en aquest moment. Em frustro i m’enuig, vull les coses a la meva manera. I em pos malament quan no és així. I de vegades m'emocion, perquè tot i que se suposa que m’he de comportar d'una manera particular, m’ho estic passant bé. I necessit que siguis pacient amb mi i m'ensenyis la manera correcta de comportar-me en determinats moments.
Necessit que em deixis explorar. Som un investigador. M'agrada descobrir. Tinc tanta curiositat. Vull saber sobre el món que m’envolta. I vull anar i saltar en un bassal i sentir com els meus peus es banyen. Vull ser capaç d'entendre les coses diferents que no sé de moment. I també vull que m'ajudis, perquè estic aprenent de tu. Ets el meu model a seguir, i jo estic imitant el que fas. Així que permetre’m ser una mica com tu.

I jo som un nen en edat preescolar.
Què necessit de tu? Et necessit per saber que jo som capaç, que vull dirigir el meu propi aprenentatge. Tenc curiositat. I vull que m'ho demanis, però no sempre que em donis les respostes. Vull descobrir coses per jo mateix, i vull ser capaç de sortir i sentir que estic a càrrec del meu propi aprenentatge - no tot el temps, però una gran part del temps. Perquè, veuràs, vull dominar les coses, i això vol dir que he de practicar. He de fer les coses una i altra vegada fins que realment sento que els he aconseguit. Perquè quan arribi aquest sentiment de domini, és quan em sent bé amb mi mateix. I jo realment necessit que m'animis. Perquè tot i que tenc un munt de paraules, i som gairebé capaç de fer munts i munts de coses que tu pot fer, estic encara aprenent com fer-ho bé. Així que no m’empenguis massa fort, perquè vull ser un fillet encara. Ja veus, malgrat la meva edat, et necessit per ser un fillet, perquè cresc molt ràpidament.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...