dimecres, 31 de juliol de 2013

Activitats a l'aire lliure!

Ara que fa tanta calor, no trobau que és un bon moment per fer activitats a l'aire lliure? Sobretot en aquelles hores que els infants s'avorreixen dràsticament perquè no estan dins l'aigua! Idò mirau, us present un calaix de recursos que he anat recollint en el Pinterest! Hi ha tot tipus d'activitats: amb aigua, globus, amb cartró, rodes, joc simbòlic, experimentació.... deixau que s'embrutin, que després una manguerada en s'isitu és ben bona! Ah! I és una bona oportunitat per deixar-se endur i fer una guerra d'aigua amb globus, pistoles.... un bon moment per estar amb els petits (i no tant petits) de la casa!


dilluns, 29 de juliol de 2013

Un post sobre la il·lustradora Emmanuelle Colin

Aquesta setmana us vull presentar una nova il·lustradora. És francesa i les seves il·lustracions  fantasioses i acurades mostren les il·lusions i els somnis dels infants d'una manera extraordinària. Al seu blog hi trobareu il·lustracions de tot tipus: de princeses, de dracs, d'infants pintant el pati, anant en globo o qualcant al Ratolinet Pérez... I és polit de veure el seu blog, ja que mostra els esboços i posteriorment el dibuix final. Us deix l'enllaç al seu blog: La fiancée au beurre salé. Esper que la trobeu tant entranyable com jo!



ABC primaveral i formes de traç

Avui toca freebie! Us deix un ABC en lletres de PAL que podeu emprar per fer caixons de sal de colors o per tal de disfressar la lletra amb objectes, retalls de revistes, copinyes, gressites,... Els infants tant poden fer la inicial del seu nom com practicar les altres. És fàcil perquè ho fan amb el dit i també ho poden esborrar amb facilitat. El mateix poden fer amb les formes per practicar el traç. 
Pot ser interessant fer la sal de colors amb els infants, veure que passa i per què es tenyeix. Recepta de la sal colorada? Aquí us la deix: 
2 kg de sal fina
1 barra de xoc vermell
1 barra de xoc lila 
1 ganivet sense serra
Evidentment el xo pot ser del color que més us agradi! Faltaria més! Ratlleu el xoc amb el ganivet tot rescant-lo. Quan tingueu molta polseta, la podeu mesclar amb la sal dins del caixó. Com més polseta més fort és el color.
Aquí teniu el pdf de l'ABC primaveral per descarregar-ho.
Aquí teniu el pdf amb les formes per descarregar-ho. 
:D


divendres, 26 de juliol de 2013

Una introducció a l'educció creativa

A l’any 1946 Antoine de Saint-Exupéry a través de la literatura infantil ja posà de manifest que la cultura i la societat occidental de llavors ja rebutjaven qualsevol forma d’expressió que es sortia de la norma i que un infant per guanyar-se la vida en el futur havia d’aprendre aritmètica, geografia i gramàtica. I tot per acabar treballant en una fàbrica i repetint el model establert, perpetuant així el sistema econòmic i social de la cultura occidental de llavors.
Ha canviat el nostre sistema educatiu des del 1946? Molts autors afirmen que seguim educant per un món planer, amb respostes segures on 2+2 fan quatre i maneres segures que no suposen cap risc ni cap innovació. La qüestió és que això és una gran mentida, tal i com ja expressà a l’any 1996 l’informe Delors de la UNESCO. La nostre societat actual canvia a nivell exponencial dia a dia, la qual cosa planteja nous reptes, nous problemes i noves crisis. Si seguim educant als infants amb un sistema reproductiu (ensenyar-los el que ens han ensenyat a nosaltres i de la mateixa manera que ens ho han ensenyat durant generacions) i globalitzat que avalua aquesta capacitat de reproducció, mai no trobaran les solucions per fer front a les crisis medioambientals, econòmiques i etnosocials que caracteritzen actualment el món occidental. Conseqüentment ens enfrontam a la pitjor crisi de totes: la gran pèrdua del potencial humà.
On queda, llavors, l’acció innovadora per sortir de la crisi si seguim malgastant el potencial humà? Quins són els reptes educatius d’ara endavant? Doncs el principal repte en el s.XXI, en una societat canviant i basada en la societat de la informació i comunicació, ha de ser educar als infants per tal que es desenvolupin la creativitat amb èxit en la societat que els rodeja, tot rebent una ensenyança de qualitat que l’ajudi a descobrir les seves aptituds i l’inspiri a potenciar el seu talent de manera creativa. No basta que els omplim el cap de dades ni de coneixements i que després mesurem la seva intel·ligència (IQ)

dilluns, 15 de juliol de 2013

Nou Frebbie! Rodes de Multiplicar

Tachán! Us present les rodes de multiplicar! Si, ja sé que a infantil no arribam a tal pensament abstracte! Les he dissenyat per la meva filla major que enguany ha acabat 3er de Primària. Del que es tracta: doncs són unes rodes divides en porcions que cada una conté els resultats d'una de les taules de multiplicar. Llavors tenim unes gafes d'estendre que tenen la multiplicació sense el resultat. Així, idò, l'infant ha d'anar posant la multiplicació al resultat corresponent, ja sigui de manera aleatòria com ordenada. És una excel·lent manera d'aprendre lúdicament les taules i repassar-les. Es pot emprar també com a activitat d'avaluació.
Una altra cosa interessant que treballem d'aquesta manera és la motricitat fina, que durant els cursos escolars els docents van perdent l'interès per treballar-la, donant més importància als continguts acadèmics. No hem d'oblidar que són habilitats que cal treballar al llarg de la vida.
Ah! Haureu de comprar les gafes d'estendre! jo he aferrat les multiplicacions amb silicona i a més ho he plastificat tot per tal que sigui més perdurable. 
Aquí us podeu descarregar el pdf amb les rodes i les taules de multiplicar! Aleeee, a comprar 100 gafes d'estendre!



dijous, 11 de juliol de 2013

Freebies, descarregables gratuïts

Recentment he estat creant material basat en matèries de diversa índole i que alhora es complementessin, per exemple: matemàtiques i lectoescriptura; matemàtiques i motricitat fina... És cert que pinterest inspira molt i t'ajuda en el disseny de les activitats. Vull compartir amb tots aquest nou material didàctic! Serà com una nova secció del blog. I gratuït!!! Els trobareu sota l'etiqueta freebie.
 La que avui us deix és una activitat que combina matemàtiques i lectoescriptura per infants de 3-6 anys. L'he provada amb diferents infants i a tots els ha encantat, ja que té un factor de cercar les lletres dins una capsa, comptar punts als pals i finalment escriure l'infant el nombre. És tracta d'aprendre a escriure els nombres de l'1 al 10 (ja sigui la grafia com la paraula, en lletra de pal o lligada segons l'edat). Tenim unes làmines que a la part de dalt tenen la grafia del nombre i com s'escriu, tant en lletra de pal com lligada. A la part de baix compta de cercles on l'infant anirà col·locant les lletres que vagi trobant dins la capsa. Aquestes lletres estaran escrites damunt taps de llet, aigua.... amb material de rebuig (això no us ho puc penjar, ho heu de fer vosaltres, que no és tant difícil!!) i els pals ja siguin replegats de l'estiu o comprats també els podeu fer vosaltres els punts o amb els infants. Descarregueu el següent pdf. Després poden copiar-ho a la pissarra o a un paper... És també una bona manera de presentar els nombres nous o lletres noves.
Aleeee, esper que sigui el primer descarregable gratuït de molts! Ah! En tenc més eh? Poc a poc! ;)

diumenge, 7 de juliol de 2013

Un llenguatge planer per sumar i vèncer



Record que a la memòria de l’any passat vaig començar amb un lema que deia “Vols que l’educació es mogui? Idò empeny!”. Aquest any, i més que mai amb la nova llei educativa amb el TIL, i altres obstacles posats per les administracions educatives hem hagut d’estirar més que empènyer. Els recursos humans són minsos. Cada vegada els docents han de fer més amb menys recursos i la participació de les famílies en els actes reivindicatius que es duen a terme cada setmana (les cacerolades) o les vagues és pràcticament nul·la. Entenc que la majoria de les famílies necessitin dur els fillets a l’escola per anar a treballar i mantenir-se a causa de la famosa crisi. Crec també que el llenguatge que empram a les escoles per donar a conèixer allò pel que lluitam és encara poc planer i poc transparent. És per això que degrada la imatge del mestre. Hem de tenir molt clar que les famílies són la nostra millor aliada, donat que poden potenciar des de casa la feina dels docents. La lluita ha de ser, doncs, més profunda, transparent i planera, perquè hem de sumar per vèncer.
http://www.educacontic.es/blog/educa-con-las-familias
Potser és una proposta molt utòpica, però com deia Galeano, l’utopia és el camí. Aquesta escala de desenvolupament del pla d'actuació entre família i escola (aconseguir coneixement, informar, formar, participar, i arribar al nivell ideal, col·laboració), per mi hauria de formar part de qualsevol projecte educatiu en relació família i escola. Crec que encara hem de rompre les barreres, les pors, els tabús que tenim a les escoles per obrir-nos a la comunitat.
Seguesc pensat que l'escola és molt més que ajuntar la teoria i la pràctica: també és convivència, és experiència, és recompensa. Per mi és molt important facilitar la convivència: facilitar-la perquè, com veim, vivim moments difícils i amb moltes situacions diverses i a més, tothom està en constant interacció amb els altres. No només l’escola ja, sinó la mateixa aula, és un espai privilegiat de convivència, que genera dinàmiques que permeten fer i estar amb els altres, només cal pensar en el que succeeix durant l’acollida al matí i amb totes les mirades, gestos i paraules que creuem tant amb pares com infants, com companys de feina.
De vegades, tant que xerram d’un infant i el que li passa, quina situació viu a casa i tant poc que l’ajudem a conèixer-se. Què és primordial a l’edat de 0-6 anys? Aprendre a escriure? A saber els nombres? És aquesta l’educació integral de l’infant? Volem que sigui autònom, crític, independent, amb coneixements... però oblidam allò més bàsic, allò que el fa ser el que és. Ens oblidam de la seva persona, de què es conegui i es controli, de donar-li el temps necessari per assimilar qui és en realitat i pugui establir vincles i lligams amb els seus iguals. M’entristeix pensar que els empenyem a aprendre a escriure quan no cal. Possiblement és un tema de nivells. És a dir, si no arriben prou preparats al primer cicle de primària, els docents d’aquest cicle culpen als d’infantil i així successivament. És ben bé aquella famosa vinyeta de Frato:
 
Preparam, doncs, realment als infants per la vida o per contenir coneixements? Per satisfer les seves necessitats o per satisfer les estadístiques i les expectatives dels altres docents i de les administracions educatives? I després vénen les avaluacions dels resultats i no pas dels processos. 
Esteim encallats en un sistema educatiu que no funciona, que té els fonaments malalts i que decau dia a dia, ja que és incapaç d'adaptar-se a les circumstàncies actuals i a les noves necessitats emergents. Hi ha molta feina encara per fer, dir, repensar, des-cubrir (en el sentit  de destapar). 
Necessitam nous aires! I si, gent conscient i preparada per fer el solc n'hi ha. A Menorca ha sorgit una organització anomedada MenorcaEdu21 que redacta un nou Pacte per l'Educació a llarg termini a Menorca i que a més cerca la veu de les famílies, de tots els docents i els estudiants.... Tal i com diuen al seu blog: "Què no trobau que ja està bé de marejar la perdiu amb reformes educatives? I si ha arribat s´hora de posar-nos d´acord sobre quina educació volem per la Menorca del segle XXI?"
Per opinions, colors. És el que cerquen! 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...