divendres, 7 de febrer de 2014

Va de....MONSTRES!

Doncs si, MONSTRES HORROROSOS I TENEBROSOS, porucs i menuts, ALEGRES I SOMRIENTS, enamorats i relaxats, RABIOSOS I MELEITS, són el que m'han regalat infants arreu del municipi a través del taller Les emocions eduquen!. I quines coses més precioses han anat sorgint durant aquests mesos amb aquesta proposta. 

Podríem pensar que als infants els fan por els monstres. Doncs bé, a alguns sí, a d'altres els diverteixen i altres tenen clar que no existeixen. I us demanareu: de què xerra aquesta dona? Doncs d'un llibre meravellós, que ja us havia presentat anteriorment (aquí), El monstre de colors, d'Anna Llenas. El que propòs quan em reunesc amb les tutores és un ventall d'activitats i recursos amb diferents contes.

El que més ha triumfat aquest és el Monstre de Colors. Depenent de l'edat, cont el conte en gran grup, tot i que procur donar veu a tots als infants i a les seves emocions segons van apareixent al conte. Ens dur una estona, perquè volen dir i expressar el que senten quasi bé tots. Els dón un exemple del que significa aquella emoció i ells després me'n diuen 50.000 més. Han sortit coses precioses! Per exemple: De què pot tenir por un monstre? Doncs.... d'un MONSTRE!!!! Quina veritat tant gran! Noltros també podem tenir por d'altres persones... Us adoneu del paral·lalisme?

Segons l'edat, després de contar el conte feim un monstre conjunt, treballant així l'esquema corporal, però procur anar una mica més enllà, i fer que els infants arribin a un conscens, a una votació. I entrendreu perquè si us dic que tenen tant assumit que un monstre té dos ulls, dues orelles, una boca, un nas... que quan els proposo de fer-li més ulls, o més orelles o molts braços, queden desconcertats i no saben prou que fer. I comencen els crits! Una volta hem fet el nostre monstre, cada un d'ells fa el seu. Un paper en blanc i un rotulador negre, donant peu a la creativitat (i molta! és una cosa tan abstracta... que resulta fàcil de dibuixar, sense pauta, sense altra consigna que DIBUIXA UN MONSTRE); si bé estar alguns el fan igual que el que hem fet conjuntament i d'altres el fan com el del llibre. Després pinten amb cera segons les emocions que han aparagut en el conte. I quines coses més guapes surten. Aquell que no té por a res, resulta que ens pinta un monstre poruc (negre), aquell que s'expressa amb agressivitat el pinta vermell, aquell que li ha costat l'adaptació blau... fins hi tot han sortit monstres enamorats, amb declaracions d'amor! I escullen lliurement el color que volen pintar. És cert que moltes vegades escullen més pel color que els agrada, però us sorprendrieu veure els seus raonaments de perquè un color i no un altre.

El fet d'expressar gràficament una emoció ajuda a comunicar, a entendre, vivenciar, empatitzar... però el fet de fer monstres els ajuda a superar la por. Encara avui en dia ens trobem amb infants que els han entrat la por al cos dient: Si fuges, vindrà un monstre i te menjarà! Quan ho sents explicar als infants, se t'escarrufa sa pell! És clar que el que feim és pintar monstres per ridiculitzar-los i que en comptes de fer-nos por, ens facin riure. Quan els deman: "Us fa por es monstre que hem pintat?" La resposta és unànime: NOOOOOOOOO!

Sa veritat és que l'experiència és polida, surten moltes coses, però sobretot la capacitat dels infants de raonar i reconèixer les emocions és espectacular. A més els encanta dibuixar monstres! La pregunta que més em fan és: me'l puc endur a casa? Perquè estan orgullosos de la feina, de la seva creativitat per dibuixar un monstre. 

També algunes mestres han volgut documentar-ho, cada una a la seva manera, fent un panell a l'aula, posant el monstre conjunt en un mural ben visible o publicar-ho al blog d'aula.

Es nota molt quan una aula ha treball amb emocions: la seva cpacitat narrativa, argumentativa, la capacitat d'escolta... aflora i et sembla que tractes amb adults i no infants.

Us recoman no només comprar el llibre, sinó fer-hi feina amb els infants! Tota una experiència! 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...