dilluns, 29 de febrer de 2016

MALETA DE "RESPIRA"

El més d'octubre passat vaig comprar el conte RESPIRA d'Inês Castel-Branco, de l'editorial Petit Fragmenta, una petita joia de la que me vaig enamorar només llegir el títol: RESPIRA. Acabava d'arribar a la llibreria del poble, li acabaven de posar el preu... Fou com amor a primera vista. Un conte que convida a respirar... però és clar, és un conte per treballar-lo habitualment, diàriament, amb els infants. No només per fer-los conscients de la seva respiració, sinó també per ajudar-los a concentrar-se millor, a calmar-se, a projectar situacions, a viatjar amb la imaginació, a escoltar amb atenció, treballar l'equilibri.... És, idò, una eina molt valuosa. A més, a la part final t'explica l'origen de cada respiració, a què ajuda i com s'ha de realitzar. Però crec, sincerament, que no només és per infants, també serveix per adults, per aturar-nos, pausar-nos. 
Enguany tenc un grup de 15 infants. És tot un luxe tenir una ràtio així. Són un grup molt entusiasta, però darrerament havíem notat que estaven molt esvalotats i de qualsevol cosa en feien un festa. Però també vam trobar que les famílies ens havien d'ajudar i implicar-se. Per tant, treballem el conte a l'aula diàriament i a casa. 
A l'aula ho fem en tornar del pati. Ja tenen respiracions preferides: les LLETRES els encanten! Vam fer una capseta, amb petit format de les respiracions, en treim una i ells saben el que han de fer: 


Així que vam decidir muntar la Maleta viatgera de RESPIRA. Una maleta que viatjaria per totes les famílies de la nostra aula. Dins la maleta hi vam posar el conte RESPIRA, el protagonista del conte, un ninot articulat (vam decidir amb els infants que es diria Joan), un diari cosit a mà amb una justificació de la maleta, unes instruccions i pàgines per escriure i un vaixell de paper per poder fer la primera respiració. Es tracta de llegir el conte i practicar alguna respiració de les que es proposa. Llavors s'ha de narrar l'experiència i afegir una fotografia en el diari. També han de fer una manualitat que enriqueixi la maleta, dins el diari hi tenen algunes idees. 





JUSTIFICACIÓ

INSTRUCCIONS
EXEMPLES DE MANUALITATS
NARRACIÓ DE L'EXPERIÈNCIA AMB FOTO

NARRACIÓ DE L'EXPERIÈNCIA II



He d'agrair a la seva autora la seva generositat per deixar-se preparar tot aquest material per treballar el conte a l'aula. Ella em va enviar la plantilla per fer el ninot articulat i va està encantada que el treballéssim a l'aula i amb les famílies. Té un blog preciós i amb moltes idees que es diu MAMA RECICLA. Gràcies de nou per deixar-nos cuidar tots els detalls. 
És una capsa molt cuidada en els detalls. Vam voler que fós així perquè quan rebs una cosa cuidada, polida, amb detalls, que entra pels ulls, la cuides també i t'hi esmeres amb el que has de fer. Veus que el que hi conté és de qualitat. I el conte bé que s'ho val. De fet, la capsa triomfa! Tots els infants tenen unes ganes bojes d'endur-se la a casa. 
En fi! Perdonau l'extenció de l'entrada! Però no podia fer de manco! 

diumenge, 14 de febrer de 2016

JORNADES D'EDUCACIÓ EMOCIONAL

Aquest cap de setmana hem gaudit de les JORNADES D'EDUCACIÓ EMOCIONAL organitzades pel CEP de Menorca. Unes jornades força eclèctiques, amb ponència del Dr Bisquerra sobre EMOCIÓ I MOTIVACIÓ i tallers varis: des de Focusing, passant per Neuroeducació fins a Titelles. El ventall ha estat ample i la possibilitat d'escollir taller també, amb gran varietat de ponents: David Bueno, Betlem Gomila, Mercè León, Rafel Bisquerra, Fernando Tobias, Raúl Genovés, Tomeu Barceló... i jo! 
He tingut la sort de fer de ponent i d'assistent! Ambdues coses m'han permès un gran aprenentatge en molts sentits: 
Pel que fa a les EMOCIONS: la por a no estar a l'alçada, a xerrar en públic (no és una tasca fàcil!) He après controlar els nirvis! Però una volta comences, i veus la resposta de la gent, creixes dos pams. I dos pams tornes enrera quan pots fer d'assistent i passar per un més... És màgic. I màgic és el reconeixement de la gent. Molt agraïda per totes les felicitacions, és molt gratificant.  
Pel que fa a les relacions (els fils invisibles): m'he sentit acollida per la gent que em coneix, tornar a veure companyes de feina ha estat molt gratificant, també he tingut l'oportunitat de conèixer persones de tota l'illa, conèixer ponents que tens com a referents i admirar-los encara més... El tresor de les relacions! 
Pel que fa a la organització: he après a gestionar el temps! Sobretot quan es va en retard! I córrer, córrer per arribar abans que tothom per acabar de preparar l'aula! Córrer per treure els nirvis... 
Pel que fa als tallers: adonar-te que moltes de les coses que els pontents referents han anat dient, explicant, mostrant, ensenyant... les he integrat inconscientment al meu propi taller i açò és una satisfacció: fer conscient l'inconscient. Potser no ho he fet tant malament.
Pel que fa a les paraules: LA MIRADA, INCLUSIÓ, PERTINENÇA, COMUNITAT, INFÀNCIA, DESETIQUETAR, IDENTITAT, COMUNICACIÓ, COOPERACIÓ, RELACIÓ, ACOMPANYAR... i en podríem dir moltes més! 
Gràcies al CEP de Menorca per aquestes jornades, he après enormement! I per la confiança amb jo.  
Només hem queda penjar el powerpoint que vaig presentar, ja que molts assitents me'l van demanar, aquí el teniu.

Esper haver omplert algun calaix de sastre! gràcies a tothom :D


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...